منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

روابط‌عمومی دانشگاه سوره- سلامت روان همانند سلامت جسم به مؤلفه‌های گوناگون جسمی و روحی وابسته است. زندگی پرتلاطم امروز باعث شده است تا بسیاری از ما این مؤلفه‌ها را نادیده بگیریم و با گذشت زمان دچار مشکلات مختلف روان‌تنی شویم. هنر روان‌شناسان این است که با بررسی و علت‌یابی عارضه‌های مؤثر بر زیست انسانی موجب ارتقای کیفیت زندگی شده و از وقوع بحران‌های متعدد پیشگیری می‌کنند. در محیط‌های آموزشی و به‌ویژه دانشگاه‌ها این مسئله دارای اهمیت و حساسیت بیشتری است و این موضوع ضرورت وجود واحدهای مشاوره در دانشگاه‌ها را توجیه می‌کند. به بهانه روز روان‌شناس و مشاور که چندی پیش بود با «دکتر سمیرا کرملو» روان‌شناس بالینی دانشگاه سوره گفت‌وگو کردیم.

 

- بعید می‌دانم دانشجویان دانشگاه سوره تاکنون به آنجا مراجعه نکرده یا حداقل نام و نشانی از واحد مشاوره نشنیده باشد. برای اطلاع بیشتر لطفاً بفرمایید این واحد چه وظایفی بر عهده دارد و چه خدماتی به دانشجویان سوره ارائه می‌دهد؟

واحد مشاوره ازجمله بخش‌های باسابقه دانشگاه است و قدمت فعالیت آن به بیش از یک دهه قبل بازمی‌گردد. پیش از اینکه پرسش شما را پاسخ دهم باید به این نکته اشاره‌کنم که آشنایی و همکاری من با دانشگاه سوره از حدود سال 90-89 شکل گرفت. اساس کار این حوزه از ابتدای شکل‌گیری تا امروز تخصصی و مرتبط با روان‌شناسی است. کاری که ما انجام می‌دهیم در قدم اول ارائه مشاوره و گزینش‌های اولیه دانشجویان و بررسی موضوعات، مسائل و دغدغه‌های آنان است. در حقیقت یک بخش مهم از کار ما این است که در جریان نیازمندی دانشجویان به کارهای مددکاری مالی، خانوادگی، تحصیلی و... قرار بگیریم.

- عمده مشکلات روان‌شناختی که دانشجویان با آن روبه‌رو هستند کدام است؟

بنده از سال 1385 در حوزه روان‌شناسی بالینی نوجوانان و جوانان فعال هستم و طی این مدت با طیف مختلف از اضطراب‌ها و افسردگی‌ها و نیز موضوعات بین فردی روبه‌رو بودم. ولی به‌طور مشخص عمده مشکلات روان‌شناختی قشر دانشجو به‌ویژه آن‌هایی که سال پایین هستند شامل اعتمادبه‌نفس، عزت‌نفس و مسائل مرتبط با دانشگاه، ارتباط گرفتن با استادان، همکلاسی‌ها، ارائه دروس و توانمندی در جلو بردن مفاهیم و برنامه‌های درسی است. این موارد بیشتر به‌عنوان شکایت اولیه مطرح می‌شود ولی هر چه جلوتر می‌رویم با پیچیدگی‌های بیشتری مواجه خواهیم شد شاهد این امر تشخیص‌های پویایی است که در کلینیک مشاوره دانشگاه سوره انجام می‌شود. ما به‌واسطه همین تشخیص‌ها متوجه می‌شویم که افراد با طیف مختلفی از اختلالات افسردگی مزمن و مشکلات حل‌نشده در دوره‌های قبلی زندگی خود مواجه بودند.

طبیعی است که وقتی دانشجویان به سال‌های پایانی تحصیل نزدیک می‌شوند دغدغه‌ها، نگرانی‌ها و مسائل آنها نیز تغییر می‌کند. در این دوران ابهام در اهداف، تضادها و تناقض‌ها، مشکلات مربوط به هدف‌گذاری و تصمیم‌گیری و نیز نگرانی راجع به آینده مبهم و اضطراب ناشی از آن مهم‌ترین مسائلی است که مطرح می‌شود.

- شاید هنوز هم برخی افراد علم روان‌شناسی را باور نداشته باشند. به‌عنوان یک کارشناس توضیح دهید چرا انسان به علم روان‌شناسی نیازمند است؟

به‌طور حتم علم روان‌شناسی جایگاه مهمی در زندگی همه افراد ازجمله دانشجویان دارد و خیلی کمک‌کننده است. برای آنکه افراد بتوانند در یک فرایندی وارد شوند و خودآگاهی بهتری نسبت به خودشان پیدا کنند باید در ابتدا شناخت بهتری از نیازها و اولویت‌های خود داشته باشد. دانش روان‌شناسی این شناخت را ایجاد می‌کند تا افراد بتوانند دغدغه‌های خود را بیابند و مسیر درست و سالمی برای سپری کردن مسائل و مشکلات خود پیدا کنند.

- برای درک بهتر مسائل روان‌شناسی می‌توانید کتاب، مجله یا مقاله‌های مفید را به خوانندگان ما معرفی کنید؟

در حوزه مجلات به نظرم مجله سپیده دانایی جزو نشریات خیلی خوب روان‌شناسی است و به زبان عامیانه و بسیار شیوا و قابل‌فهم مباحث علمی روان‌شناسی را در اختیار همه افراد و گروه‌های سنی قرار می‌دهد. در مورد کتاب هم خوشبختانه آثار متعدد و بسیار مفیدی این روزها منتشر می‌شود و افراد می‌توانند با توجه به نیاز و علاقه خود آنها را تهیه کنند. ازآنجایی‌که در این گفت‌وگو به مسائل دانشجویی اشاره شد پیشنهاد می‌کنم عزیزان علاقه‌مند، مطالعه آثار منتشرشده توسط انتشارات ارجمند و بیدار که جزو ناشرین قدیمی این حوزه هستند را در برنامه روزانه خود قرار دهند. این دو انتشارات کتاب‌های بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف روان‌شناسی و به‌ویژه مسائل مرتبط با طیف دانشجو را در سبد نشر خود قرار داده‌اند.

- از شما برای وقتی‌که به این مصاحبه اختصاص دادید سپاسگزارم.

من هم از شما و همکارانتان متشکرم.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهکارشناس مرکز مشاوره دانشگاه سوره بیان کرد خودآگاهی بهتر با کمک مشاوره‌های روان‌شناسی

نظر خود را بنویسید