کد خبر : 273003
تاریخ انتشار : 5 آبان 1399 1:1
تعداد بازدید : 78

دوشنبه های نقد کتاب دانشگاه سوره؛

جلسه نقد و بررسی کتاب «ازو و بوطیقای سینما» برگزار شد

دومین جلسه نقد و بررسی کتاب « ازو و بوطیقای سینما » نوشته دیوید بردول با ترجمه روبرت صافاریان، به همت معاونت پژوهشی دانشگاه سوره با همکاری دانشکده هنرسوره به صورت مجازی برگزار شد .
عکس.jpg

 

به گزارش معاونت پژوهشی دانشگاه سوره_  دومین جلسه نقد و بررسی کتاب « ازو و بوطیقای سینما »، نوشته دیوید بردول به میزبانی رامتین شهبازی وبا حضور روبرت صافاریان مترجم اثر، نوید پورمحمدرضا منتقد کتاب و جمعی از استادان و دانشجویان علاقه مند برگزار شد.

 

كتاب ازو و بوطيقاي سينما، فقط كتابي درباره "ياسوجيرو ازو" نيست. كتابي به قلم "ديويد بوردول" درباره بوطيقاي سينما هم هست. ازو و بوطيقاي سينما از كتاب هاي نظري بوردول است. در اين كتاب بوردول هم به يكي از فيلمسازان محبوب خود مي پردازد و هم نظريه ي بوطيقاي سينماي خود را از كاربست عملي مي آزمايد. زندگي نامه ازو تا سبك سينمايي منحصر به فردش در اين كتاب مورد بحث قرار گرفته اند.

 

در ابتدای جلسه نقد و بررسی کتاب «ازو و بوطیقای سینما»، روبرت صافاریان مترجم این اثر، در رابطه با انگیزه خود از ترجمه این کتاب گفت: کتاب «ازو و بوطیقای سینما» کتابی است که هدف والایی را دنبال می کند و در باره یک سینماگر ،یک نظریه و نقد سینمایی صحبت می کند و هر دوی این موارد برایم جالب بود و من به فیلم های «ازو» علاقه مند هستم از نظر من موضوع اصلی سینمای ازو خانواده است  و نگرش خانواده ها را عوض می کند؛ ازو مدافع سنت است و البته نیز در جاهایی نگاه سنت شکنانه دارد و به دلیل این ویژگی ها بود که من علاقه مند بودم این کتاب را ترجمه کنم.

 

وی در ادامه افزود: کتاب « ازو و بوطیقای سینما » کتابی متفاوت است و دشواری های تاریخ سینما و نظریه های خاصی را مطرح می کند .

 

صافاریان در رابطه با اهمیت کتاب گفت: نکته ای که در این کتاب اهمیت دارد این است که به جای اینکه به وجه ناخودآگاه توجه شود به وجه آگاهانه فیلم توجه می کند و دلیلی که این نوشته هارا متفاوت می کند این است که نظریه سینما و تاریخ از یکدیگر جدا نمی شوند.

 

در ادامه جلسه نقد کتاب،  نوید پور محمدرضا منتقد کتاب در رابطه با این اثر بیان کرد: کتاب « ازو و بوطیقای سینما » کتابی دولایه است که یک لایه ی آن دیوید بوردول و لایه دیگر «ازو» است.در باره ی دیوید بوردول نکته ای که وجود دارد این است که برای نوشتن این کتاب مصائب زیادی را پشت سر گذاشته و این امر نشان می دهد که با نظریه پرداز جدی روبه رو هستیم.

 

 پور محمدرضا، بر دو محور فکری بوردول که شامل شناخت گرایی و فرمالیسم او بود تاکید کرد و گفت: دیوید بوردول علاقه خاصی به موازات دارد و نیز به سبک بصری فیلم ها توجه خاصی دارد، کتاب های بوردول معطوف به سبک بصری فیلم هاست و علاوه بر توجه به سبک ها به ملی گرایی نیز پرداخته است.

 

منتقد این اثر در رابطه با بوطیقا اذعان کرد: ما از طریق بوطیقا می توانیم به این پرسش که چگونه فیلم ها ساخته می شوند برسیم، بوطیقای بوردول به شدت رویکرد پراگماتیسی ( عمل گرایی ) دارد، اصولا این نظریه پرداز رویکردش حد میانه است و بوطیقای بوردول یک رویکرد تاریخی و یک رویکرد تحلیلی  دارد.

 

روبرت صافاریان، در ادامه نظرات نوید پورمحمدرضا گفت:  دیوید بوردول معتقد است که روانشناسی شناختی را در باره کتاب بکار می گیرد و توضیح می دهد که چگونه «ازو»  سیستم فرمال خود را خلق کرده است.

 

پورمحمد رضا در پاسخ به این سوال که چرا کتاب های دیوید بوردول در ایران مورد توجه است، اذعان کرد: اصلی ترین دلیلی که باعث شده تا این کتاب مورد توجه قرار بگیرد کتاب های آموزشی ودرسی منتشر شده دیوید بوردول  است و دلیل محبوبیت  آن نیز در ایران همین امر است.

 

روبرت صافاریان درباره ی ویژگی های دیگر کتاب « ازو و بوطیقای سینما » افزود: مهم ترین سبک  «ازو»  در این کتاب استفاده از ارتفاع پایین دوربین است و توضیحاتی در این باره در کتاب داده شده است.

 

*در پایان جلسه نقد و بررسی کتاب «ازو و بوطیقای سینما»، استادان و دانشجویان علاقه مند در جلسه سوالات خود را مطرح کردند.

 

 

 

انتهای پیام/



نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :