منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

نشست تخصصی بسیج و جامعه برگزار شد

با همت بسیج کارکنان دانشگاه سوره، نشست تخصصی با عنوان بسیج و جامعه با حضور دکتر علی جوادی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه سوره بحث و بررسی شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه سوره به مناسبت هفته بسیج و با هدف افزایش آگاهی و بصیرت کارکنان دانشگاه سوره و به همت بسیج کارکنان این دانشگاه، نشست تخصصی بسیج و جامعه با ارائه دکتر علی جوادی معاون فرهنگی دانشگاه در سالن سینمای دانشکده هنر برگزار شد.

مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی

دکتر جوادی در این نشست تخصصی با طرح سؤالی از حضار در خصوص دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی دستاوردهای بی‌شماری داشته؛ مانند دین‌داری و استقلال که به گفته شما گرامیان، نیز جزء مهم‌ترین این ارزش‌ها بوده و می‌توان به آن بالید و افتخار کرد.

وی افزود: این دو مورد، ازجمله دستاوردهایی است که ملموس نیست اما رفته‌رفته پدید می‌آید و درک می‌شود. وقتی انسان در شرایطی که در آن امنیت و استقلال وجود دارد شاید درکی از آن شرایط نداشته باشد اما زمانی که آن شرایط به خطر می‌افتد آنگاه قدر آن موهبت را خواهد دانست.

جوادی در ادامه به حدیث «نعمتان مجهولتان؛ الصحه و الامان» اشاره کرد و افزود: انسان به‌طور عادی و در زندگی روزمره خود ممکن است درکی از سلامتی، امنیت، چالش و... نداشته باشد و آن شرایط مطلوب را به‌خوبی درک نکند؛ اما در شرایط اضطرار و نیاز، به اهمیت و ارزش آن پی خواهد برد.

آزادی بیان در فضای مجازی

معاون فرهنگی دانشگاه سوره در معرفی وضعیت شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی گفت: در حال حاضر وضعیت شبکه‌های اجتماعی نیز با چنین وضعی روبه‌رو است. به‌طور مثال وقتی می‌خواهیم حرفی از قهرمان ملی خود در شبکه‌های اجتماعی بزنیم یا عکسی از او منتشر کنیم، آن شبکه اجتماعی تصویر قهرمان ملی ما را حذف می‌کند یا در مواردی محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند. بدین ترتیب شبکه‌های اجتماعی شرایطی را برای ما فراهم کرده‌اند که در آن امکان آزادی بیان نداریم.

ارزش‌های اصیل‌تر انسانی

جوادی ادامه داد: مهم‌تر از استقلال، آزادی، رفاه حداقلی، عدالت و موارد این‌چنینی که هنوز محقق نشده است، ارزش‌هایی وجود دارد که انسان حاضر است برای آن جان خود را هم به خطر بیندازد.

اما پاسخ من به پرسش ابتدای جلسه که مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی چه بوده، این هست که انقلاب اسلامی ایران، انسان را در طراز خودش معرفی کرد و انسان‌هایی در طراز آن آرمان‌ها به وجود آورد و افرادی آمدند تا این آرمان‌ها را با خود همراه کنند. بدین ترتیب اگر انقلاب اسلامی نبود شهید حججی‌ها و شهید اندرزگوهایی نیز نبودند. این انسان‌ها در طراز عالی تربیت‌شده و به میدان آمدند و مسئولیت قبول کردند و به تعبیر قرآن بذل جان کردند.

این مدرس دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: در ابتدای انقلاب بسیج نرم‌افزار و نظریه‌ای بود که حضرت امام بیان کرد و آورده‌ای از این بالاتر نبود. شاید استقلال را مهم‌ترین برگ بنده بندانیم اما حضرت امام کاری کرد که کسی دیگر بالاتر از آن را نمی‌توانست درخواست کند.

«همه باید عضو اطلاعات باشند»

حضرت امام (ره) فرمودند همه مردم باید عضو اطلاعات باشند. مانند زمانی که در دهه شصت بنگاه‌داران و املاک داران مسکن که خود را عضوی از اطلاعات دانستند و با همکاری خوبی که داشتند، توطئه‌ای عظیم با هوشمندی و همیاری این افراد خاموش شد. این ایده مترقی امام در حوزه علوم سیاسی آن‌قدر پیشرفته و درجه‌یک بود که کشورهای دیگر دنبال الگوبرداری از بسیج در دوران انقلاب اسلامی بودند. حالا که این بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی است می‌بایست به‌درستی آن را حفظ کرده و از آن استفاده کنیم. جامعه‌ای که رسول اکرم (ص) 1400 سال پیش بنا کرد نیز چنین الگویی داشت.

جوادی در پایان ضمن تأکید بر اهمیت حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: این فضای مجازی و زیست جدید، ما را از فکر کردن هم محروم کرده. گوشی‌های هوشمند، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ما را وادار کرده همه‌چیز را به آن بسپریم و کمتر تفکر کنیم و این باعث ضعیف‌تر شدن قوه تفکر در انسان می‌شود.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهنشست تخصصی بسیج و جامعه برگزار شد

نظر خود را بنویسید