منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

کارگاه آموزشی «ایموجی در ارتباطات» با ارائه‌ دکتر «آزاده جمال‌آبادی» به همّت دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره با همکاری معاونت پژوهشی به صورت برخط و حضوری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره به نقل از معاونت پژوهشی؛ «دکتر آزاده جمال‌آبادی»، استاد مدعو دانشگاه سوره عنوان کرد: «ارتباطات از لغت communication گرفته شده که به معنی تفاهم و اشتراک فکر است، لذا وقتی با شخصی ارتباط برقرار می‌کنیم در حقیقت یک نوع اشتراک فکر و تفاهم اندیشه صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به دسته‌بندی پیشنهادی برای ارتباطات انسانی گفت: ارتباطات به سه بخش انسانی، حیوانی و ماشینی تقسیم می‌شود. ارتباط انسانی شامل ارتباطات انسان با انسان، انسان با حیوان و انسان با ماشین است و ارتباطات انسان با انسان شامل ارتباط فرد به فرد، ارتباطات گروهی و ارتباطات جمعی می‌باشد که همه این‌ها شامل ارتباطات کلامی و غیر کلامی می‌شوند.

این پژوهشگر اظهار کرد: در اواخر قرن بیستم، با پیدایش و گسترش سریع اینترنت، زبان‌های جدید و علائم محتوایی به وجود آمدند، نشانه‌های ساده‌ای که هم‌زمان دلالت به چند احساس و عقیده دارند. از آشناترین، محبوب‌ترین و پرکاربردترین پدیده‌های اینترنت، نشانه‌های تصویری تحت عنوان ایموجی است که نقش مهم و انکارناپذیری را در ارتباطات روزانه ما بازی می‌کند.

نویسنده مقاله «رهبری نوین راهبردی صنعت رسانه مبتنی بر پارادایم کوانتومی» عنوان کرد: ایموجی‌ها یا شکلک‌ها یک زبان تصویری جهانی در عرصه فضای مجازی و مشهورترین نمونه‌ و نماینده‌ زبان‌های ترسیمی عصر حاضر هستند که با تنوع بالا، ظاهر جذاب و همراه با ادبیات عامیانه طراحی و عرضه شده‌اند که میزان استفاده از کلمات را نیز کاهش می‌دهند. برای مثال، استفاده از تنها یک صورتک غمگین، مفهوم «من ناراحت هستم» یا «بی‌علاقگی و آزردگی از یک مسئله» را انتقال می‌دهد.

دکتر جمال‌آبادی تصریح کرد: ایموجی‌ها در دسته ارتباط غیر کلامی قرار می‌گیرند و با گسترش اینترنت شبکه‌های اجتماعی در دهه‌های اخیر خواسته و یا ناخواسته بیش از پیش مورد استفاده ما قرار گرفته‌اند. خانواده‌ها که تا پیش از این فرزندانشان را از گوشی‌های هوشمند منع می‌کردند پس از شیوع کرونا مجبور شدند اینترنت و گوشی همراه را در اختیار فرزندان خود قرار دهند که این موضوع اهمیت ارتقاء سواد رسانه‌ای و فرهنگ‌سازی استفاده از شبکه‌های اجتماعی را بیش از پیش به ما نشان داد.

استاد مدعو دانشگاه سوره با اشاره به لزوم استفاده درست و مناسب از ایموجی‌ها در گفتگوها یادآور شد: در ارتباطات، پیام یک منبع فرستنده و یک منبع گیرنده دارد و در یک بستر و یا کانال ارتباطی شکل می‌گیرد. ممکن است پیام در جریان ارسال دچار نویز یا پارازیت ‌شود و به طور ناقص انتقال یابد و به دلیل انتقال ناقص مطلب مورد نظر فرستنده بازخوردی از سوی گیرنده پیام دریافت نمی‌شود. این می‌تواند در مورد پیام‌های غیرکلامی هم اتفاق بیفتد و در ارتباط گفتاری نیز اختلال به وجود بیاید.

وی ادامه داد: در ارتباطات بین فردی مسائلی مثل به کار بردن عبارات پیچیده، زبان بدن نامناسب (در ارتباطات کلامی) بی‌توجهی، بی‌علاقه بودن، تفاوت‌های فرهنگی و... هر کدام نویز به شمار می‌روند.

مولف کتاب از شنیدن تا نگارش خبر» افزود: «ایموجی‌ها، اسمایل‌ها و استیکرها مفاهیم مورد استفاده در شبکه‌های اجتماعی هستند که هر کدام تعاریف متفاوتی دارند. واژه emoji یک اقتباس از عبارت ژاپنی است که حرف e به معنای تصویر و moji به معنای حروف الفبا است. ایموجی به طور ساده «تصویر-واژه» است، اولین نمادهای ایموجی حدود سال ۱۹۹۸ توسط یک کارمند مخابرات ژاپنی به نام شیگتاکا کوریتا ساخته شد، و پس از آن افراد سعی کردند از واژه‌ها و کلمات کمتری استفاده کنند، در همین زمان در یک کارخانه برای لباس کارکنان خود از دکمه به شکل خندان و علامت لبخند استفاده کردند که برای افزایش روحیه کارکنان به کار می‌رفت.

وی تاکید کرد: استفاده از ایموجی‌ها فراتر از هر چیزی نسخه‌ای دیداری در گفتگوهای کوتاه را پایه‌ریزی می‌کند، که معمولاً برای بنیان نهادن تماس اجتماعی و باز و خوشایند نگه داشتن خطوط ارتباط استفاده می‌شود. ایموجی‌ها می‌توانند به ما کمک کنند و آغازگر سخن، پایان‌دهنده سخن و یا راهی برای اجتناب از سکوت باشند. ممکن است در مکالمات هیچ کلمه‌ای به ذهنتان نیاید و ترجیح ‌دهید سکوت کنید ولی می‌خواهید بگویید که پیام طرف مقابل دریافت شده و شما قطع کننده ارتباط نباشید که بی‌احترامی تلقی شود و با ارسال یک ایموجی این کار را انجام می‌دهید.

دکتر آزاده جمال‌آبادی افزود: کارکردهای محاوره‌ای ایموجی‌ها و کاربرد اصلی آنها دوستانه و سرزنده نگه داشتن تعاملات است و به همین دلیل عمدتاً در متون نوشتاری خودمانی تبادل شده میان همتای اجتماعی مثل دوستان، همکاران و اعضای خانواده به کار می‌روند ولی در نوشته‌های رسمی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه اظهار کرد: «رایج‌ترین ایموجی‌ها، قواعد قراردادی ساده کلامی یا دیداری هستند درباره آنچه از نظر معنایی و گفت و شنودی در طی یک مکالمه اتفاق می‌افتد.

استاد مدعو دانشگاه سوره بیان کرد: با توجه به اینکه ریشه پیدایش ایموجی‌ها مربوط به کشور ژاپن بوده، ما باید متناسب با فرهنگ خود از آنها استفاده نماییم، البته گاه به دلیل ناآگاهی ایموجی‌ها در مفهوم غلط، مغایر با فرهنگ ایرانی و اسلامی به کار می‌روند که این آسیب بزرگی است و دانشجویان و اساتید حوزه ارتباطات باید به آسیب‌شناسی آن بپردازند.

وی اضافه کرد: کاربران باید بدانند که ایموجی‌های درست را درست به کار ببرند تا مانع ایجاد سوءتفاهم و یا ترویج فرهنگ و رویه‌های نادرست شود.

مدرس کارگاه «ایموجی در ارتباطات» با اشاره به نقش رنگ‌ها در انتقال فرهنگ گفت: هر رنگی نشانه و تاثیری دارد، مثلاً رنگ مشکی برای بیان تسلیت و یا سفید نشانه پاکی، عشق و آرامش است که در فرهنگ‌های مختلف تعابیر و معانی متفاوتی دارد.

گفتنی است در این کارگاه درباره ایموجی‌های کاربردی، معناشناسی ایموجی‌ها و تعابیر آنها در ملل و کشورهای مختلف، ایموجی‌های پرکاربرد برای نشان دادن احساسات، معناشناسی ایموجی‌ها، اشتباهات رایج در میان افراد برای استفاده از ایموجی‌ها، انتقال احساسات از جمله عشق، تعجب، شگفت‌زدگی، ترس و... با استفاده از ایموجی‌ها و موقعیت‌های بروز سوءتفاهم توضیحاتی ارائه شد. در ادامه حاضران در جلسه پرسش‌های خود را مطرح کردند.

 

گزارش: زهره عرب

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهکارگاه آموزشی «ایموجی در ارتباطات» در دانشگاه سوره برگزار شد

نظر خود را بنویسید