منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

رییس دانشگاه سوره از دفاع سالانه 400 پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری در این دانشگاه خبر داد و بر ضرورت کاربردی شدن آنها در جهت حل مسائل و مشکلات کشور تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، «دکتر محمدحسین ساعی» در مراسم اختتامیه هفته پژوهش دانشگاه سوره با بیان این مطلب اظهار داشت: کاربردی کردن پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری مسئله مهمی است که در آن نقص داریم. بنده سال گذشته به این نکته اشاره کردم و تاکید داشتم وقتی دانشنامه‌ها کاربردی می‌شوند که از آنها استفاده کنیم.

وی افزود: مسئولان دانشکده‌ها و مدیران گروه‌ها باید به معاونت پژوهشی دانشگاه سوره کمک کنند تا از طریق تفاهم با سازمان‌های مرتبط شرایط مطلوب برای استفاده کاربردی از پایان نامه‌ها و رساله‌ها و حمایت مادی و معنوی از آنها فراهم شود.

رییس دانشگاه سوره با قدردانی از تلاش‌های به‌عمل آمده در معاونت پژوهشی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در این حوزه خاطرنشان کرد: طی دو سال اخیر تعداد مقالاتی که با نام دانشگاه سوره منتشر شدند 4 برابر شده است. همچنین نشریات علمی که دو سال قبل بذر آنها کاشته شده بود اکنون به نتیجه رسیدند و مجوز علمی خود را از وزارت عتف دریافت کردند. از جمله این نشریات فصلنامه مطالعات راهبردی ارتباطات بود که همزمان با هفته پژوهش خبر دریافت مجوز آن اعلام شد. این بهترین خبری بود که در این هفته به دانشگاه رسید. علاوه بر آنها سه نشریه دیگر در مسیر دریافت مجوز است؛ پیش‌بینی می‌کنیم تا قبل از پایان ترم آینده بتوانیم 5 نشریه علمی را منتشر کنیم. امیدوارم نشریه هفتم نیز تا پایان سال آینده مجوز علمی خود را دریافت کند که به این تربیت زیرساخت‌های پژوهشی بسیار خوبی در دانشگاه ایجاد خواهد شد.

دکتر ساعی با بیان اینکه مقالات علمی اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه سوره رشد کمی قابل قبولی داشته است گفت: این شور و نشاطی که امروز می‌بینیم نوید بخش گسترش مباحث پژوهشی در دانشگاه سوره است. چند سال قبل به این میزان به پژوهش توجه نمی‌شد ولی اکنون حاصل این دستاوردها با همراهی و تلاش اعضای هیات علمی، دانش آموختگان و دانشجویان ما در قالب انتشار مقالات فاخر به بار نشسته است.

رییس دانشگاه سوره بر اهمیت توجه بیشتر به کیفیت مقالات و فعالیت‌های علمی و پژوهشی تاکید کرد و افزود: کمیته‌های اخلاق پژوهشی می‌توانند علاوه بر تقویت رشد کمی، به افزایش رشد کیفی کارهای پژوهشی دانشگاه کمک کنند. فعالیت‌هایی مانند برگزاری جلسات منظم کمیته اخلاق در پژوهش در دانشگاه و دانشکده‌ها، ارائه آموزش به استادان و دانشجویان، برگزاری کارگاه‌های پروپوزال نویسی در راستای ارتقای کیفیت پایان نامه‌ها، رساله‌ها و مقالات اهمیت بسیاری خواهد داشت.

دکتر ساعی، با ابراز رضایت از وضعیت مطلوب انتشارات دانشگاه سوره یادآور شد: کتاب‌های متعددی منتشر یا در دست انتشار است با این توجه که انتشارات دانشگاه سوره یک انتشارات نوپا محسوب می‌شود و شاید یکی دوسال دیگر زمان لازم باشد تا به انتشارات جدی دانشگاهی تبدیل شود. امیدوارم در یکی دو سال آینده خبرهای خوشی را از انتشارات دانشگاه بشنویم هر چند که تا امروز دستاوردهای این عزیزان نیز قابل توجه بوده است و کتاب‌های بسیاری خوبی را منتشر کردند.

تاکید همه بزرگان بر اهمیت اندیشه

«دکتر باقرساروخانی»، جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره در بخش دیگری از این نشست به عصر هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: من تصور می‌کنم در عصر هوش مصنوعی هیچ چیز جایگزین ارتباط انسان با انسان نخواهد شد.

وی افزود: اگر خوب نگاه کنیم می‌بینیم همه بزرگان و عالمان بر اهمیت اندیشه تاکید داشتند. حضرت حافظ در جایی می‌گوید «کَس چو حافظ نگشود از رُخ اندیشه نقاب»؛ وقتی این بیت را می‌خوانم به یاد پنج جلد کتاب روش می‌افتم زیرا همه‌اش این است که اندیشه را بشناسیم و کاری کنیم که ذهن فرد باز شود. او در جای دیگری می‌گوید: «مصلحت دیدِ من آن است که یاران همه - کار بِگُذارَند و خَمِ طُرِّۀ یاری گیرند». البته من یک کلمه آن را تغییر می‌دهم و می‌گویم: «مصلحت دیدِ من آن است که یاران همه - کار بِگُذارَند و خَمِ طُرِّۀ دانش گیرند». همچنین خداوند متعال در قرآن کریم سراسر بحث تفکر، اندیشه، علم و پرورش انسان را بیان می‌کند. اینکه انسان‌ها اندیشیدند در باب زمین و آسمان؛ سپس اشاره می‌شود که خداوند این همه خلقت را بیهوده خلق نکرده و بعد بیان می‌کند که آفرین بر تو که تو بهترین آفریدگار جهان هستی. خداوند قبول ندارد که انسان‌ها بدون اندیشه کاری انجام دهند. حضرت مولانا هم این‌چنین می‌گوید: «ای برادر تو همه اندیشه‌ای» خوب اینجا هم می‌بینیم که ذات انسان اندیشه است. از این‌ها زیباتر فردوسی اشاره می‌کند: «بناهای آباد گردد خراب - زباران و از تابش آفتاب» و در ادامه می‌گوید: «پی افکندم از نظم کاخ بلند؛ که از باد و باران نیابد گزند-از آن پس نمیرم که من زنده‌ام که تخم سخن را پراکنده‌ام»

عضو هیات علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره خاطرنشان کرد: ما جزء نامیرایان جهان هستیم. اثری که تولید می‌کنیم، تحقیقی که انجام می‌دهیم انسان میرا را به انسان نامیرا و جاودان تبدیل می‌کند. هر کاری که می‌کنیم و هر قدمی که بر می‌داریم پایداری در تمام زمان‌ها است. انسان می‌تواند جغرافیا را بشکند یعنی در آن واحد در عرصه جهان قرار بگیرد.

دکتر ساروخانی در ادامه گفت: خداوند به ما این امکان را داد که جزء این طایفه بزرگ باشیم؛ خدایا ما را از قبیله دانایان قرار بده، میراث ما را جاودان ساز، ما را به خلعت علم و اندیشه مفتخر گردان. خدایا شکر که ما را فرصت گفت‌و‌گو با تاریخ عطا کردی و ما را در زمره جاودانان نامیرای تاریخ قرار دادی و روز و روزگار ما را به زیور شرف آراستی. همه این‌ها نیک است و ما افتخار می‌کنیم در چنین قبیله‌ای هستیم و خداوند این فرصت را به ما عطا کرده تا در زندگی چنین باشیم. باید از مدیران و مسئولان دانشگاه تشکر کنم که غافل نبودند زیرا اگر مسئول یا مسئولانی غافل باشند و قدر علم و دانش را ندانند به طور حتم نابود خواهند شد. خوشبختانه دانشگاه سوره و کسانی که در راس امور هستند همگی خودشان اهل قلم و اندیشه و تفکر هستند و خداوند این سعادت را به ما عطا کرده است.

پدر جامعه شناسی ارتباطات در ایران تاکید کرد: بنده در دانشگاه‌های مختلفی بودم ولی دانشگاهی که این همه به کارهای علمی تشویق کند را ندیدم. دانشگاه جوان سوره آینده بزرگی را ترسیم کرده است. پیمان ما استادان با علم پایان ناپذیر خواهد بود. ما تا آخرین لحظه حیات شاگرد این مکتب خواهیم بود. یادمان باشد ما وفاداران دنیای علم هستیم.

دانشگاه سوره در مسیر تحول

«دکتر حسن بلخاری»، عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه فعالیت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه سوره تحول انگیز و شور انگیز است گفت: حضور افرادی همچون دکتر ساعی و همکاران ایشان و نیز استادان برجسته مانند دکتر ساروخانی، دکتر آژند، دکتر اسلامی، دکتر هوشیار و بزرگان دیگر حقیقاً دانشگاه سوره را در مسیر تحول و رسیدن به جایگاه شایسته و بایسته‌ای قرار داده است.

وی افزود: بنده از امسال سردبیری نشریه رهپویه حکمت هنر را برعهده گرفتم و تاکنون سه نسخه از آن با تلاش و زحمات فراوان دکتر رمضان ماهی منتشر شده است. در باب نام این نشریه باید اشاره کنم که فلسفه بنیان ارزیابی گزاره‌ها است ولی هدف حکمت عقل، شهود و فهم است. در حکمت عقل امین، محور و مرجع است. حکمت از آنجایی که جامعیت دارد فلسفه، عرفان و کلام را در بطن خودش می‌گیرد. همیشه به دانشجویان این مسئله را یادآوری می‌کنم زیرا باید تلاش ما در آینده نظام آموزشی کشور موثر باشد. در کلاس‌ها می‌گویم که من دانشجو تربیت نمی‌کنم بلکه استاد تربیت می‌کنم.

این استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: دکتر ساروخانی در باب اینکه عصاره حقیقی انسان اندیشه است نکات خیلی مهم و دقیقی را بیان کردند. بنده هم به دو نکته علمی و یک فیلم استناد می‌کنم. نکته اول اینکه ثابت شده است بشر امروز فقط از 10 درصد توانایی مغز خود استفاده می‌کند. یعنی 90 درصد پتانسیل و ظرفیت مغز مغفول مانده است. به نظر می‌رسد ما هنوز استعداد به کارگیری آن را نداریم. من متحیرم اگر توانایی این مغز به 50 درصد برسد چه اتفاقی خواهد افتاد. نکته دوم تفاوت در قلمرو موجودات میان بودن و شدن است. در بین تمام موجودات قلمرو هستی فقط انسان است که استعداد شدن دارد و اوست که مصداق تحول است. این جمله استثنایی حضرت امام علی (ع) که می‌فرمایند اگر کسی دو روزش مساوی باشد مغموم است کاملاً ضرورت این تحول را بیان می‌کند. در نهایت به یک فیلم هالیوودی به نام «لوسی» اثر لوک بسون یکی از کارگردان‌های مولف در غرب است ارجاع دهم. این فیلم به زیبایی مسئله بودن، شدن و قدرت مغز انسان را بیان می‌کند.

دکتر بلخاری در ادامه صحبت‌های خود به رویکرد حکمت در هنر و معماری اشاره کرد و گفت: کلیساهای قرن پنجم و نهم مانند یک دژ مستحکم بودند چرا که در دنیای ابتدای قرون وسطی، جهان پَست و بی‌مقدار انگاشته می‌شد و فقط یک جای امن به نام کلیسا وجود داشت. از قرن یازدهم که گوتیک به وجود آمد کلیساها تغییر کردند، پنجره‌ها بزرگ‌تر شد و تا سقف بالا رفت و یک فضایی ایجاد کرد که به نظر می‌رسید مرز میان درون و بیرون برداشته شده است؛ نور و رنگ و حقیقت به درون کلیسا آمد و دیگر جهان بیرون شَر نبود. من افتخار می‌کنم که در دین اسلام این مسئله هیچگاه جایگاهی نداشته است زیرا در اسلام تاکید شده آنکه دنیای پسند نداشته باشد به یقین آخرتش ناپسند است. باور داشته باشیم که حکمت عرصه ظهور هنر و معماری است؛ تمدن‌هایی که حکمت را پاس بدارند در واقع حقیقت، نور و زیبایی را پاس داشته‌اند.

توجه به آینده با رویکرد نسل چهارم آموزش عالی

«دکتر سید غلامرضا اسلامی» عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی با تقدیر از فعالیت‌های دانشگاه در هفته پژوهش به موضوع آینده نگاری و آینده نگری تاکید کرد و گفت: همه استادان و دانشگاه‌ها امروز در نسل چهارم آموزش عالی قرار دارند. در این نسل ما با دنیای الکترونیک و شرکت‌های دانش‌بنیان روبه‌رو هستیم هر چند که حامیان اقتصادی آنها سبب شدند تا دانش بنیان‌ها از دانشگاه دور شوند. امروز هر فعالیتی که انجام می‌دهیم باید در ارتباط با کار و نیاز جامعه باشد. وزارت عتف ماموریت‌های چهارگانه‌ای شامل روزآمدی، کارآمدی، بومی‌سازی و اسلامی سازی را برای دانشگاه‌ها و استادان تعریف کرده و اکنون جز سیاست‌های کلان در تمام دانشگاه‌های ایران است.

وی افزود: دانشگاه جوان و بیش فعال سوره در تمامی ماموریت‌هایی که برای نسل چهارم آموزش عالی از سوی وزارت علوم تعریف شده حضور فعالی دارد و ضروری است کیفی سازی را در اولویت قرار دهد. سوره استادان جوان و دانشجویان بسیار خوبی دارد که می‌تواند نطفه‌های ماندگار و مانایی را در جهت انجام پژوهش‌های اصلی تربیت کند.

عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی سوره خاطرنشان کرد: باید یک چشم انداز و ماموریت مشخص را تعریف کنیم تا بدانیم به کجا می‌خواهیم برویم و اینکه در چه مسیری حرکت می‌کنیم. باید بدانیم به سمت تقویت دنیایی می‌رویم که در آن گرفتاریم یا به سوی مسیر رشد و توسعه حرکت می‌کنیم.

دکتر اسلامی با بیان این مسئله که پس از رنسانس هنر و دین از دانشگاه دور شدند تاکید کرد: دانشگاه‌ها خیلی خوب با هنر و دین برخورد نمی‌کنند. در حالی که سنت بر این بوده که دین، علم و هنر از یکدیگر جدا نیستند و باید در تمام رفتارهای انسان حضور داشته باشد. یکی از ماموریت‌های دانشگاه سوره به دلیل حضور در صفحات آمایشی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این است که می‌تواند سنت و حکمت را به سمتی ببرد تا هم‌پوشانی دین، علم و هنر اتفاق بیفتد. اگر بتوانیم این‌ها را در کنار هم قرار دهیم اتفاق جدیدی را رقم زده‌ایم.

این استاد حوزه معماری و شهرسازی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات اصلی در نظام آموزشی استاد، دانشجو، امکانات و شرایط آموزشی است. دنیای امروز ما در حال گذار از صنعت الکترونیک است پس نمی‌توانیم با مصادیق دنیای سنتی و مبتنی بر کشاورزی حرکت کنیم. امروزه دیگر تناسب طلایی جواب نمی‌دهد زیرا ریل گذاری زمینی وجود ندارد و پهپادها مسیرهای سریع و بدون جاده را پیش روی ما قرار دادند. به بیان دیگر ما نمی‌توانیم با روش‌های سنتی اهداف خود را محقق سازیم. دانشگاه‌های ما باید متناسب با شرایط روز متخصص تربیت کنند یعنی کسانی که برای تولید علم و رسیدن به کارآمدی دست به پژوهش و بومی‌سازی می‌زنند.

دکتر اسلامی، ابراز امیدواری کرد دانشگاه سوره این توانایی را دارد که تخصص‌ها را به سمت کارآمدی هدایت کرده و با سیاست گذاری مناسب قله‌های فاخر پژوهشی و آموزشی را فتح کند.

حمایت از پژوهشگران با فراهم ساختن بسترهای مناسب

«دکتر زکیه السادات طباطبایی»، معاون پژوهشی دانشگاه سوره نیز بر توسعه فعالیت‌های علمی و پژوهشی تاکید کرد و گفت: تلاش معاونت پژوهشی دانشگاه سوره فراهم ساختن بسترهای مناسب برای تسریع و تسهیل فعالیت‌های علمی و پژوهشی استادان و دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی است.

وی افزود: پذیرش علم و پژوهش نیازمند سختی کشیدن و تحمل برخی دشواری‌ها است، در این مسیر باید از یک سری عرصه‌ها چشم پوشی کرد تا بتوان کار علمی و پژوهشی مناسبی انجام داد. در دانشگاه سوره تلاش کردیم با تنظیم شیوه‌نامه و اعطای تشویق‌های کوچک شامل تکمیل امتیازات استادان، تشویق مقالات و پرداخت پژوهانه بستر مناسبی را برای توسعه علم و پژوهش فراهم کنیم.

معاون پژوهشی دانشگاه از تشکیل کارگروه‌ها برای پاسخگویی به نیازها و برگزاری جلسات شورای پژوهش هر دو هفته یک بار خبر داد و گفت: در شورای پژوهش مسائل اجرایی و کلان بررسی و با گفت‌و‌گو تصمیم‌گیری اقدامات و مصوبه‌های لازم در دستور کار قرار می‌گیرد. علاوه بر آن برگزاری مستمر کرسی‌های ترویجی را داریم؛ این کرسی‌ها از سال 1399 در دانشگاه آغاز به کار کرد. اکنون به مرحله‌ای رسیدیم که مقالات و پژوهش‌ها به گفت‌و‌گو و نقد گذاشته می‌شود. تلاش ما این است که کارهای اساسی انجام دهیم و علاقه‌مندیم ببینیم آنچه در مقالات بیان شده چه میزان از نیازهای جامعه را برآورده می‌کند.  وی با اشاره به برگزاری نشست‌های علمی در قالب وبینار یادآوری کرد: در دوره کرونا وبینارهای زیادی را برگزار کردیم و اکنون بخشی از نشست‌های علمی را در کرسی‌های ترویجی پیگیری می‌کنیم.

معاون پژوهشی دانشگاه سوره درباره روند انتشار فصلنامه‌های علمی تخصصی گفت: چند هفته قبل رتبه نشریه مطالعات راهبردی ارتباطات از سوی وزارت علوم آمد. نشریه رهپویه معماری و شهرسازی به سردبیری دکتر اسلامی نیز در دستور کار قرار گرفته و منتظر تشکیل کارگروه است. امیدوارم سال آینده خبر دریافت رتبه علمی 5 نشریه دیگر را شاهد باشیم. علاوه بر آن نشریه رهپویه ادبیات پایداری نیز آماده دریافت اجازه انتشار از سوی وزارت عتف است. امید است هر 7 نشریه علمی دانشگاه سوره سال آینده رتبه علمی خود را دریافت کنند.

دکتر طباطبایی در خصوص توجه به پژوهش‌های مربوط به رشته‌های هنر و معماری یادآوری کرد: شیوه‌نامه مصوب برای تجلیل از آثار ارزنده و وزین هنری تنظیم شده است. در رشته‌های هنر و معماری استادان و دانشجویان به سمت مقاله‌نویسی پیش نمی‌روند بلکه یک کار ارزنده هنری دارند که حائز امتیاز است. برای این منظور یک شیوه نامه تصویب کردیم که با تشکیل کارگروه زمینه لازم برای تجلیل از آثار ادبی و هنری فراهم می‌شود.

معاون پژوهشی در خاتمه اظهار داشت: دانشگاه سوره در ارزیابی ISC که از 17 دانشگاه غیرانتفاعی کشور به‌عمل آمد موفق شد رتبه 13 را برای فعالیت‌های صورت گرفته در دوسال منتهی به سال 1400 دریافت کند. این نقطه شروع خوبی برای ما محسوب می‌شود؛ امیدوارم سال آینده این جایگاه ارتقاء یابد.

گفتنی است، در پایان مراسم اختتامیه هفته پژوهش در دانشگاه سوره از استادان، اعضای هیات علمی دانشکده‌ها و همیاران پژوهشی با اهدای لوح یادبود و هدیه قدردانی شد.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهدکتر ساعی: پژوهش‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاه سوره کاربردی شود

نظر خود را بنویسید