منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره سرو سیمین در بخش دانشجویی و اهدای دیپلم افتخار و هدیه نقدی به استادان فعال و برگزیده حوزه صنایع دستی و مدیران برخی از دانشگاه‌های فعال کشور از جمله دانشگاه سوره برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره به نقل از میراث آریا، مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره سرو سیمین در بخش دانشجویی و اهدای دیپلم افتخار و هدیه نقدی به استادان فعال و برگزیده حوزه صنایع دستی و مدیران برخی از دانشگاه‌های فعال کشور با حضور خانم ویدا توحدی، دییر علمی جشنواره؛ سعد القدومی رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی؛ دکتر حسین یاوری؛ حضور دانشجویان و استاتید و مدیران برخی از دانشگاه‌ها سالن ۳۰۰ نفره برج آزادی برگزار شد.

ویدا توحدی، دییر علمی جشنواره در ابتدای برنامه بیان کرد: ما امسال هشتمین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی را برگزار می کنیم، این جشنواره از سال ۱۳۹۵ شروع شده است؛ البته من اینجا فقط به احترام خانم مریم جلالی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور که حایشان در جمع ما خالی است، ایستاده ام و به شما خوشامد می گویم. امسال آقای سعد القدومی، رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی این افتخار را به ما دادند که در جمع صنعتگران، هنرمندان و دانشجویان فعال این حوزه باشند. خانم‌دکتر جلالی امسال یک تدبیر ویژه‌ای داشتند و شعار این جشنواره را تحت عنوان پیوند نسلی نام گذاری کردند.

وی افزود: ما شما را آینده صنایع دستی کشور می دانیم، اینکه شما دانشجویان با افتخار این رشته را انتخاب کردید و مطمئنم با غرور تا جایی که بتوانید در رشد و توسعه خلاقیت این هنر کوشا خواهید بود.

به گفته توحدی، دیروز در جمع دانش آموزان کشور بودیم، چون نام گذاری دیروز به نام دانش آموزان بود و امروز به نام دانشجویان. اساتید و دانشجویانی از دانشگاه های سراسر کشور در این محفل حضور دارند و از تلاش های فعالان دانشگاهی این حوزه که در راستای توسعه و درآمیختن دولت و مجموعه های علمی با اراده و پشتکار این فعالان شکل گرفته، تقدیر خواهیم کرد.

دییر علمی جشنواره ادامه داد: به دلیل فعالیت و اراده این عزیزان است که شما دانشجویان  اینجا هستید و ما در کنار شما می بالیم به اینکه صنایع دستی می تواند آینده تولید و معیشت بخشی از جامعه خودمان را به خود اختصاص بدهد، می بالیم. ایران متناسب با هر نقطه جغرافیایی صنایع دستی دارد که به آن افتخار می کنیم. خوشحالیم که دانشجویان جوان ما در منطقه ای از کشور زیلوبافان قحاری هستند، خوشحالیم از اینکه شما دانشجویان صنایع دستی هستید و آینده کشور ما و بخشی از اقتصاد هویت بنیان ما به شما سپرده خواهد شد.

وی در پایان توضیح داد: این افتخارآفرینی مردم ما در سراسر کشور باید به گوش همه برسد. امروز مهمان دیگری به نام آقای عزیزالله نماینده منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی ابکستان نیز داریم؛ ایشان نیز امروز از آثار صنایع دستی کشور در این نمایشگاه بازدید کردند و با افتخار می توانم بگویم که این آثار را کم نظیر توصیف می کردند.

در ادامه آقای محمدی، مدیر کمیته دانشگاهی هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی در ادامه بیان کرد: خوشحالم که در پایان ۲۹ بهمن ماه و روز دوم جشنواره در خدمت شما دانشگاهیان هستیم، هشتمین دوره این رویداد یک دستاور عالی داشت و آن این بود که شاهد مشارکت دانشکاه های متعددی در این رویداد بودیم. شاید بیان آمار دانشگاه های صنایع دستی در ایران برای خود ما جالب نباشد اما در فضای بین‌المللی و مهمانان ما جالب توجه باشد. در کشور ۳۲ دانشکاه داریم که  در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد صنایع دستی دارند.

وی افزود: انشالا به همت دوستان و فعالان این حوزه، مقطع دکترای صنایع دستی را در دانشگاه ها خواهیم داشت، در وزارت علوم درحال تدوین سرفصل ها هستند که به زودی ابلاغ خواهد شد، مطمئنم به زودی شاهد فارغ التحصیلان دکترای صنایع دستی در کشوز خواهیم بود. چهل سال است که در مقطع کارشناسی دانشجو تربیت می کنیم؛ برخلاف برخی از دوستان داخل کشور که کاهی اوقات دستاوردهای دانشگاه را زیرسوال می برند، باید گفت که ما در این ۴۰ سال دستاوردهای بزرگی در حوزه دانشگاهی داشتیم. بسیاری از فازغ التحصیلان ما کسانی هستند که در حوزه صنایع دستی و بخش طراحی و اجرا و کسب و کار از حوزه دانشگاهی آمده اند.

مدیر کمیته دانشگاهی هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی همچنین توضیح داد: باید گاهی اوقات به این دستاوردها با افتخار نگاه کنیم. دستاوردهای دانشگاهی در این حوزه بسیار برای ما اهمیت دارد. نزدیک به دو دهه است که در ارشد ارشد فارغ التحصیل می دهیم، وایان نامه های خوبی در این حوزه نوشته شده است که کمک بزرگی به این حوزه کرده و در آینده نیز خواهد کرد. امیدوارم حرکت بزرگ دانشگاه در حوزه صنایع دستی با کمک و حمایت مسئولان در آینده به خوبی دیده شود.

محمدی اشاره کرد: به همت فعالان معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی در وزارت میراث فرهنگی، دو سال است که شاهد بخش دانشگاهی در این موزه هستیم. یک اتفاق خوبی که در این دوره افتاد، این بود که همزمان با برگزاری جشنواره در تهران، همزمان در ۱۱ دانشگاه؛ ۵ دانشگاه در تهران، بک دانشگاه در شمال کشور، جنوب کشور، غرب و شرق کشور و دو دانشگاه در مرکز کشور درحال برگزاری ۱۱ نشست تخصصی در حوزه صنایع دستی بودند که نشان می دهد ظرفیت های علمی امروز صبح درحال برگزاری این نشست‌ها بودند.

به گفته وی، امیدوارم ظرفیت استفاده از دانشگاه‌ها در سال های دیگر برگزاری این رویداد گسترده تر شود و بتوانیم در حضورهای بین المللی نیز از این ظرفیت های دانشگاهی بهره مند شویم. ظرفیت های دانشگاهی فقط نمایشی نیست بلکه اجرایی هم است.

در ادامه از حاج مهدی رستگاری به عنوان پیشکسوت معماری هنر اسلامی تجلیل به عمل آمد. رستگاری پس از تجلیل بیان کرد: ۵۱ سال است که در این حوزه فعالیت می کنم اما هیچ کسی نه ما و نه هنر ما را را نمی شناسد. به هنر و هنرمند آن طور که باید نرسیده اند و حمایت نشده اند؛ من عاشق کارم هستم و با عشق کار می کنم. اگر مسئولان میراث فرهنگی بتوانند فعالان این حوزه را شناسایی کرده و امتیازهایی را به آن ها بدهند، قطعا موجب می شود تا از حضور این هنرمندان بیشتر در این حوزه بهره مند شد.

سپس از خانواده مرحوم استاد محمدمهدی هراتی، از اساتید برتر دانشگاه در حوزه هنرهای تجسمی تجلیل شد که دختر ایشان در این مراسم هدیه ایشان را دریافت کرده و عنوان کردند: پدرم برای هنر ایران خیلی زحمت کشید و از زندگی اش گذشت. وقتی اسم ایران و هنر ایران‌می آمد، حالش تغیییر می کرد. تنها چیزی که می‌توانم اینجا بگویم این است که هر کدام از اساتید گزانقدر هنر به ویژه صنایع دستی برای این هنر و باقی ماندن این هنر در ایران بسیار زحمت کشیدند و از شما جوانان و دانشجویان تقاضا دارم که ابزار کار این اساتید بزرگوار زمین گذاشته نشود.

در ادامه از آقای محمدتقی آشوری به عنوان یکی از بنیان گذاران رشته صنایع دستی در دانشگاه های ایران و داور سه دوره این جشنواره تجلیل به عمل آمد. سپس آشوری بیان کرد: وقتی به ایران آمدم، پایان نامه دکتری من درباره سفال بود اما به من می گفتند که چرا جای پرداختن به موضوعات دیگری چون انقلاب سفید به بحث سفال و هنر سفالگری ایران می پردازی؟

به گفته وی، رشته کارشناسی صنایع دستی که راه افتاد من اصفهان بودم و به تهران آمدم و با مشورت با خانوم مظاهری رئیس دانشگاه الزهرا برنامه رشته کارشناسی ارشد را نوشتیم و به وزارت علوم ارائه کردیم و تصویب شد. خداروشکر که برنامه مقطع دکترای این رشته نیز نوشته شده است که به زودی تصویب خواهد شد.

بنیان‌گذار رشته صنایع دستی در دانشگاه های ایران در ادامه توضیح داد: درصد بالایی از فارغ التحصیلان پژوهش و هنر در حوزه صنایع دستی هستند. از اینکه دو تا اقدام در این حوزه انجام شده است، خوشحالم؛ نخست آن که کارشناسان زیادی در این زمینه کار می کنند؛ دوم آن که پژوهش های خوبی در این حوزه انجام شده است و من این دو اقدام را مهم ترین کارهایی می دانم که فعالان این حوزه برای جریان صنایع دستی در کشور انجام دادند.

آشوری در پایان گفت: امیدورام که روز به روز شرایط فعالیتی این حوزه بهتر شود و ما بتوانیم کارشناسان موفقی در این حوزه داشته باشیم. صنایع دستی ایران بی تعارف در دنیا بهترین است و هیچ نگران نیستم و مطمئنم که روز به روز بهتر می شود.

 

در پایان مراسم نیز از روسای دانشگاه های کشور به شرح زیر تجلیل شد:

دکتر محمدحسین ساعی، ریاست دانشگاه سوره

دکتر محمدرضا حسنایی رییس دانشگاه هنر

دکتر سجاد محمد یار زاده، رییس دانشگاه هنری اسلامی

خانم دکتر زهرا ناظم بکایی رییس دانشگاه الزهرا (س)

دکتر مصطفی ظهیری نیا، ریاست دانشگاه هرمزگان

دکتر لامعی ریاست دانشگاه بیرجند

دکتر حشمت الله علی نژاد، ریاست دانشگاه مازندران

دکتر رضا ‌مختاری ملک آبادی، ریاست دانشگاه پیام نور اصفهان

دکتر عباس کتابی، ریاست دانشگاه کاشان

دکتر سجاد پاکزاد، ریاست دانشگاه تبریز

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهپیشکسوتان عرصه صنایع دستی و هنرهای سنتی تجلیل شدند

نظر خود را بنویسید