منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

کتاب «چگونگی تحول یک مکان: راهنمای مکان‌سازی» در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره رونمایی و نقد شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه سوره نشست رونمایی و نقد کتاب «چگونگی تحول یک مکان: راهنمای مکان‌سازی» به همت معاونت پژوهشی دانشگاه سوره با همکاری کتاشهر، اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی معماری، مرمت و شهرسازی ایران و انجمن علمی شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس در روز دوشنبه سوم اردیبهشت‌ماه در سالن اجتماعات دانشکده معماری و شهرسازی سوره برگزار شد.

کتاب «چگونگی تحول یک مکان: راهنمای مکان‌سازی»  در سال 2021 توسط نهاد (PPS پروژه برای فضاهای عمومی)، شاخص‌ترین نهاد پژوهشی و اجرایی در حوزه فضاهای عمومی در جهان، منتشر شده است. این کتاب به دنبال توسعه  گفتمان و رویکرد «مکان‌سازی» است. رویکردی که به دنبال برنامه‌ریزی تدریجی، اقدامات کوچک‌مقیاس، کوتاه‌مدت، ارزان و سبک در فضاهای عمومی باهدف ارتقای کیفی آن‌ها در چارچوب یک فرایند پایین به بالا و مشارکتی است. کتاب طی یک توافق و تفاهم‌نامه رسمی بین نهاد PPS  و مترجم کتاب که از مدرسین دانشگاه سوره است، ترجمه و در انتشارات «دفتر پژوهش‌های فرهنگی» به چاپ رسیده است.

در این نشست، ابتدا دکتر محمد نظرپور به‌عنوان مترجم کتاب توضیحاتی در مورد محتوای کتاب و فرایند ترجمه و چاپ آن ارائه کرد. سپس دکتر احسان رنجبر، عضو هیأت‌علمی طراحی شهری دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگر حوزه فضاهای عمومی، به اهمیت فضاهای عمومی در شهرها و فقدان مطالعات بومی در مورد فضاهای عمومی ایرانی پرداخت. وی کتاب را به جهت محتوای غنی و کیفیت ترجمه بالا، مناسب برای دانشجویان، استادان و پژوهشگران حوزه شهر دانست.

در ادامه، دکتر سید مهدی خاتمی، عضو هیأت‌علمی طراحی شهری دانشگاه تربیت مدرس و عضو شورای تخصصی گروه شهرسازی دانشگاه سوره نیز مباحثی حول مسئله کیفیت فضاهای عمومی و اهمیت بالای فرایند ارتقای کیفیت در آن‌ها مطرح کرد. وی همچنین این کتاب را منبع خوبی برای ایجاد گفتمان سازی و آگاهی بخشی در مورد اهمیت و نقش فضاهای عمومی در کیفیت زندگی شهری دانست.

در انتهای نشست نقدوبررسی کتاب «چگونگی تحول یک مکان: راهنمای مکان‌سازی» دکتر نجمه دشتکی، سرپرست دانشکده معماری و شهرسازی سوره، ضمن ارائه توضیحاتی در مورد اهمیت تحول مکان‌ها، پیشنهاد شکل‌گیری پویش «تحول مکان در دانشکده معماری و شهرسازی» را مطرح و از استادان و دانشجویان برای ارائه ایده‌های خود برای تحول کیفی فضاهای دانشکده در قالب این پویش دعوت کرد.

 

 

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهرونمایی و نقد کتاب «چگونگی تحول یک مکان: راهنمای مکان‌سازی» برگزار شد

نظر خود را بنویسید