منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

نمایشگاه تاریخ پوستر تئاتر، به‌عنوان دومین نمایشگاه هفته گرافیک، با نمایش آثاری از پوسترهای تئاتر دهه 50 و 60 ایران، با همکاری معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه و انجمن صنفی طراحان گرافیک به نمایش درآمد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره آثار به نمایش درآمده در نگارخانه‌ آیه دانشگاه سوره، پوسترهای تاریخی و ارزشمندی هستند که روایتگر دوره‌ای از تئاتر و تاریخ نمایش ایران به شمار می‌آیند. این نمایشگاه به‌عنوان دومین نمایشگاه هفته گرافیک سوره که با تلاش انجمن علمی دانشجویی گرافیک برگزار شد، با استقبال و حضور استادان، دانشجویان و مسئولان دانشگاه افتتاح شد. پس از آن نیز نشست تخصصی با سخنرانی دکتر ناصربخت، بهداد صالحی و رامین رستمی نیز برگزار شد.

در ابتدای نشست، بهداد صالحی، عضو رسمی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، توضیحی اجمالی پیرامون آثار داد و به نقش مهم طراحی گرافیک و به‌خصوص طراحی پوستر در تاریخ تئاتر ایران، در گذشته و عصر حاضر اشاره کرد.

وی افزود: این آثار می‌توانند بخشی از آجرها و پایه‌های اولیه طراحی گرافیک معاصر باشند. با ورود طراحی گرافیک به کشور، طراحان ایرانی از همان ابتدا این فرهنگ را متناسب با فرهنگ ایرانی شکل دادند. امروزه نیز الزامی برای پیروی مطلق از طراحی دنیای شرق یا غرب و یا شبیه آن‌ها شدن نیست؛ بلکه مهم این است که طراحان همچون گذشته فرهنگ خود را جست‌و‌جو کرده و سبک خودشان را پیدا کنند.

بهداد صالحی همچنین بر روند اجرای این پوسترها در گذشته اشاره کرد و گفت: نکته‌ای که در مورد این آثار قابل‌توجه است این است که در آن دوره، تمام روند اجرای کار به‌صورت دستی و سنتی بوده و خبری از امکاناتی که امروزه در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد، نبود. به همین سبب طراح می‌بایست قبل از اجرا به‌طور کامل به همه‌ جزییات فکر می‌کرد و فرصت اشتباه یا تغییر زیادی نداشت. امروزه این محدودیت برای طراحان وجود ندارد و آن‌ها می‌توانند به کمک امکانات فراوان دنیای دیجیتال، به روند کار خود تسریع و کیفیت بخشند.

بهداد صالحی در انتهای سخنرانی خود، علاوه بر پاسخگویی به سؤالات دانشجویان، به لزوم ادامه همکاری دانشگاه‌ها با انجمن صنفی طراحان گرافیک تأکید کرد و دانشجویان را جهت ادامه مسیر حرفه‌ای خود در رشته گرافیک تشویق کرد.

در ادامه‌ نشست، دکتر ناصربخت، استاد و پژوهشگر حوزه تئاتر، به نقش پوستر در تئاتر دهه 50 و 60 اشاره کرد و گفت: این پوسترها درواقع به‌عنوان اسناد تاریخی نمایش ایران در آن دوره شناخته می‌شوند. بعضی از تئاترهای آن دوره ضبط و پخش شدند اما نمایش‌های زیادی هم بودند که ضبط نشدند و این پوسترها درواقع گواهی دوره‌ای از تئاتر ایران هستند که ثبت و ضبط نشد.

وی افزود: طراح پوستر نقش بسیار مهمی داشت و معمولاً برای تسریع و جلو انداختن کار، طراح پوستر کنار کارگردان حضور داشت و در بهترین حالت، پوستر در روز اجرا آماده می‌شد و بیشترین تأثیر خود را در ده روز اول اجرا داشت.

دکتر ناصربخت با یادآوری بخشی از خاطرات خود اضافه کرد: این آثار، خاطرات دهه 60 که دانشجو بودم و این نمایش‌ها را می‌دیدم برایم تازه کرد. افراد زیادی از اعضای این نمایش‌ها اکنون دیگر بین ما نیستند و یاد و خاطرشان با این پوسترها به‌عنوان استاد تاریخ نمایش ایران در آن دوره، در یاد و خاطر ما باقی می‌ماند.

وی در انتهای سخنرانی خود به وجه استعاری پوستر و پیام تئاتر اشاره کرد و خاطرنشان کرد که با بررسی این پوستر‌ها می‌توان با جهان‌بینی نویسندگان و کارگردان‌های تئاتر در آن دوره از تاریخ ایران بیشتر آشنا شد.

پس‌ازآن، رامین رستمی، طراح گرافیک، با تخصص و تجربه در حوزه طراحی پوستر، موضوع تغییر بازار کار، روند و نحوه کار گرافیک و به‌خصوص سبک‌های طراحی پوستر در عصر مدرن را در مقایسه با گذشته بررسی کرد.

وی افزود: امروزه مارکت و مدیا تغییر کرده و کارها اغلب در شبکه‌های مجازی و دنیای دیجیتال در معرض دید عموم قرار می‌گیرند و پوسترها خیلی کمتر از گذشته چاپ می‌شوند. این موضوع خودش فرصت‌های تازه‌ای پیش روی ما قرار می‌دهد. به‌عنوان‌مثال پیشبرد پوسترها به سمت موشن می‌تواند ازجمله آن‌ها باشد.

رستمی همچنین افزود: برای طراحی یک پوستر نیاز است تا بین مخاطبان، طراح و سفارش‌دهنده تعادلی برقرار باشد و بخشی از کار یک طراح حرفه‌ای، شناخت مخاطبان و بررسی نیازهای آن‌هاست. خیلی از کسانی که پوستر تئاتر را می‌بینند، هیچ شناختی از عوامل نمایش ندارند و اینجاست که وظیفه‌ طراح پوستر خیلی مهم و تأثیرگذار می‌شود تا بتواند در کمترین زمان ممکن، بیشترین گیرایی و جذابیت بصری را داشته باشد.

این دانش‌آموخته رشته گرافیک دانشکده هنر سوره با یادآوری زمانی که خود نیز از دانشجویان سوره بود، از گفت‌و‌گو با دانشجویان ابراز شادمانی کرد و نکات مهمی را در مورد روند ایده پردازی و اجرای پوستر به آن‌ها یادآور شد. در انتهای نشست به سؤالات و ابهامات دانشجویان نیز پاسخ داده شد.

گفتنی است که نمایشگاه تاریخ پوستر تئاتر از 17 تا 20 اردیبهشت در نگارخانه آیه دانشگاه سوره برپا خواهد بود. این نمایشگاه و نشست تخصصی با حضور استادان و دانشجویان، و همچنین حمایت مسئولان دانشگاه، به‌عنوان دومین نمایشگاه هفته گرافیک دانشگاه سوره برگزار شد. امید است در برنامه‌های آتی هفته گرافیک نیز شاهد ادامه همکاری‌ها و حضور پررنگ دانشجویان باشیم.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهافتتاحیه دومین نمایشگاه هفته گرافیک سوره، با عنوان تاریخ پوستر تئاتر برگزار شد

نظر خود را بنویسید