منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

در واپسین روزهای اسفندماه دکتر امیدعلی مسعودی موفق به دریافت امتیاز استادی شد و عنوان اولین چهره دانشگاه سوره که این امتیاز را دریافت کرده است را به خود اختصاص داد. با این استاد دانشکده فرهنگ و ارتباطات درباره اهمیت این امتیاز در فعالیت‌های حال و آینده دانشگاه سوره گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانیم.

ضمن تبریک مجدد به جنابعالی، بفرمایید اعطای امتیاز استادی به اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها تابع چه شرایطی است؟

طبق روال قانونی و جاری که در تمام دنیا وجود دارد، نحوه اعطای رتبه و امتیاز به اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها از یک روند خاصی پیروی می‌کند به شکلی که فرد باید در یک بازه زمانی 4 تا 5 ساله فعالیت‌های علمی و پژوهشی مستمری داشته باشد تا امکان ارتقای او به مراتب بالاتر فراهم شود.

در دانشگاه سوره این روند چگونه دنبال می‌شود؟

ببینید استادان محترمی که اکنون در دانشگاه سوره حضور دارند قبلاً از دانشگاه‌های دیگر استادی خود را دریافت کردند و این برای نخستین بار است که یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه سوره از درون همین دانشگاه امتیاز استادی دریافت می‌کند. در گذشته که دانشگاه سوره، هنوز موسسه بود وضعیت استخدامی اعضای هیات علمی چندان شفاف نبود. در آن زمان حتماً باید صلاحیت عمومی و علمی افراد تایید می‌شد که هر کدام یک سازوکار جداگانه‌ای داشت و گاهی مواقع روند کار بسیار طولانی بود. در نتیجه تبدیل وضعیت استادیاری به دانش یاری و سپس استادی بسیار زمان‌بر بود. پس از تغییرات اساسنامه‌ای و تبدیل موسسه به دانشگاه سوره این روند بهبود پیدا کرد به نحوی که افراد باید حداقل 2 پژوهش علمی داشته یا استاد راهنمای 3 تا 5 رساله دکتری که مورد تایید وزارت علوم باشد را در کارنامه علمی و آموزشی خود داشته باشند. علاوه بر آن شرکت در همایش‌های بین‌المللی داخلی و خارجی و ارائه مقاله ISI و نیز حضور در انجمن‌های بین‌المللی مربوط به رشته تخصصی هر کدام دارای امتیاز و اعتبار است.

شاهد هستیم که جنابعالی از اعضای فعال جلسات کرسی ترویجی دانشگاه در سال 1402 بودید. آیا این نشست‌ها نیز تاثیری در اعتباربخشی به فرایند استادی شما داشت؟

بله، این مسئله تاثیرگذار بود چرا که بنده جز اولین نفراتی بودم که در کرسی‌های ترویجی شرکت کردم و امیدوارم این حضور در آینده نزدیک با تشکیل جلسات کرسی نظریه پردازی بیشتر شود.

آیا فعالیت‌های فرهنگی استادان نیز در ارتقای جایگاه علمی آنان موثر است؟

تردید نداشته باشید که موثر است. هر استاد در هر کشوری علاوه بر مسایل علمی که خیلی مهم است باید توجه و اشراف ویژه‌ای به مسایل و موضوعات فرهنگی به ویژه در حیطه فعالیت‌های تخصصی خود داشته باشد. برای ما که در رشته علوم انسانی فعالیت داریم این حساسیت بیشتر است. خوشبختانه در دوره مدیریت دکتر ساعی طرح جامع فرهنگی و پژوهشی در این زمینه خیلی موثر بود. در نهایت باید تاکید کنم که انجام فعالیت‌های فرهنگی در کنار کیفیت تدریس و پژوهش و نیز ارائه کتاب‌ها و مقالات متعدد همگی در ارتقای رتبه استادی همکاران عزیز موثرند.

در پایان بفرمایید، دریافت امتیاز استادی جنابعالی چه تاثیری بر روندهای علمی دانشگاه سوره خواهد داشت؟

اولین مسئله ارتقای هرم هیات علمی دانشگاه سوره است. خوشبختانه دو پرونده دیگر نیز از دانشکده فرهنگ و ارتباطات برای دانشیاری باز است که با احتساب همه آنها می‌توانیم دو رشته دکتری ایجاد و دو فصلنامه علمی منتشر کنیم. باید در نظر داشته باشیم که هر چقدر هرم علمی ما گسترده‌تر باشد وزارت علوم امکانات بیشتری می‌دهد و رتبه دانشگاه بالاتر می‌رود.

برای شما آرزوی موفقیت دارم و از حضورتان در این مصاحبه سپاسگزارم.

بنده هم برای شما و همکاران محترمتان آرزوی تندرستی و موفقیت دارم.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورههرم علمی دانشگاه سوره ارتقاء پیدا کرد

نظر خود را بنویسید